Stad: La Rochelle (Charente-Maritime – Frankrijk)
Jaar: 2017

De stad La Rochelle (Frankrijk) wilde Square Valin, een legendarische plaats van de Oude Haven, een nieuw aangezicht geven. De inwoners moesten toegang krijgen tot een openbare ruimte met een unieke ligging, tussen de stad en de zee.

Het was de bedoeling om het plein terug te geven aan de inwoners. Er zou gebruik worden gemaakt van de oorspronkelijke driehoekige indeling, met twee zijden naar het water gericht en één zijde met uitzicht op de oude stad. Zo werd een speeltuin gecreëerd die ‘ de relatie tussen de zee en het kind ‘ centraal plaatst.

De speeltuin moest 2 zones met een duidelijke identiteit krijgen

Land en zee staan tegenover elkaar, gescheiden door een groot ponton.
Elke zone kreeg speelelementen en kleuren die bij haar respectieve wereld passen.
Het ponton symboliseert de door de wind gevormde duinen. De golvende vorm creëert dynamiek in het midden van de speeltuin.
De vuurtoren aan de landzijde kijkt uit op de gestrande boot aan de zeezijde. Een loopbrug van staaldraad verbindt de 2 elementen met elkaar. De transparantie ervan stimuleert kinderen om hun hoogtevrees te overwinnen.

De enscenering van op maat gemaakte speeltoestellen

De vuurtoren, ontworpen op 2 niveaus, werd versierd met speelse elementen uit het leven op zee: groen en rood licht, scheepstelescoop en verrekijker.
Het dek van de gestrande boot biedt inspiratie voor rollenspellen en ontmoetingen. De glijbaan moedigt kinderen aan om in de open zee te duiken.

Kinderen worden ondergedompeld in een 3D-speelomgeving met touwelementen op golvende vormen, een vogelnestschommel voor meerdere kinderen en een brede glijbaan.
Ze glijden, klimmen, kruipen en schommelen met het opwindende gevoel de woeste golven te trotseren.

Zo dicht bij het water van de oude haven van La Rochelle is een structuur gemaakt van hangende stapelementen een decor van algen die de zeebodem bedekken. Vliegende silhouetten scheppen de illusie van krachtige zeestromingen.
In deze onderwaterwereld maken kinderen diverse evenwichtsbewegingen op kleine oppervlakken die op verschillende hoogten zijn geplaatst.

Gestrande kisten, op maat van de kinderen, worden klimrekken, schuilplaatsen en doe-activiteiten.
De binnenwanden, gepersonaliseerd met de techniek Grafic Games, versterken het speelse en fantasierijke karakter van deze kisten die worden omgetoverd tot schatkisten.

Om de wijk van de oude haven nieuw leven in te blazen, wilde de stad La Rochelle een heel bijzondere speeltuin, met unieke speeltoestellen.

De interpretatie van het thema bleef vrij dankzij speeltoestellen met een vorm die figuratief of symbolisch kan zijn.

We bouwden hier meer dan een speeltuin … Het werd een hele nieuwe wereld op zich! We dachten diep na over de producten, de ondergrond, het kleurenpalet, de schikking en de decoratieve elementen uit de maritieme wereld. Dankzij regelmatige gesprekken met de klant konden we onze voorstellen verfijnen en het project nog meer afstemmen op de persoonlijke wensen van onze gesprekspartners.

Marielle Bourreau – Hoofd Onderzoek & Ontwikkeling van Proludic

Locatie: