Spelen stimuleert leren, bewegen en plezier maken. Vanuit jarenlange ervaring in schoolomgevingen ontwerpt Proludic speel- en ontmoetingsruimtes die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen en jongeren. We maken maatwerkoplossingen voor kinderdagverblijven, basisscholen, middelbare scholen en hogescholen. Of het nu gaat om een groenblauw schoolplein, een inclusieve speelplek of een sportieve ontmoetingsruimte, Proludic ondersteunt bij elk speelproject. Onze toestellen bieden niet alleen speelplezier, maar dragen ook bij aan de educatieve ontwikkeling binnen het onderwijsprogramma.
Het Vitale Schoolplein
Het Vitale Schoolplein is een groen en toekomstbestendig schoolplein waar kinderen ieder seizoen worden uitgedaagd om te spelen, ontdekken en bewegen. Het verbindt natuur, klimaatbestendigheid en speelplezier in één ontwerp.
Kinderen ontdekken de waarde van de natuur, leren zorg dragen voor hun omgeving en ontwikkelen spelenderwijs hun motoriek. Het is essentieel om een balans te vinden tussen de diverse aandachtspunten. Daarom hebben wij in samenwerking met een externe expert in speelruimteontwerp een concept ontwikkeld dat hieraan voldoet.



Het schoolplein vervult twee missies:
- Een EDUCATIEVE missie; met een begeleide spelactiviteit en een duidelijk leerdoel dat het leren en de vooruitgang van het kind bevordert. Het schoolplein biedt leerkrachten de mogelijkheid om hun lestechnieken te diversifiëren.
- Een RECREATIEVE missie; met spontaan spel, zonder regels, waarbij kinderen hun omgeving verkennen en tegelijkertijd nieuwe kennis opdoen. Een recreatieve pauze helpt kinderen om meer beschikbaar en ontvankelijk terug te keren naar de klas.
Een speel- of sportplek voor elke leeftijd op school
De speeltoestellen moeten voldoen aan de behoeften van kinderen, afgestemd op hun leeftijd en mogelijkheden. Ze moeten voldoen aan de huidige veiligheidsnormen (EN1176 voor spelen en EN16630 voor sport) en ook aan de verwachtingen van onderwijsteams.
1 – De allerkleinste
Spelen in de kinderopvang of peuterspeelzaal biedt peuters talloze mogelijkheden voor motorische en sensorische ervaringen: het ontwikkelen van hun intelligentie, hun relaties met anderen en hun lichaamsbeheersing.
Speeltoestellen voor buiten of binnen, zoals speelpanelen of -tafels, evenwichtsspellen, speelhuisjes, zandbakken, enz., kunnen leerkrachten ook in staat stellen om buiten de pauze een programma te implementeren dat aansluit bij de motorische ontwikkeling van jonge kinderen.
2 – Kindertijd
Spelen stelt kinderen van 4 tot 8 jaar in staat hun motorische, psychomotorische, sensorische en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Buitenspeeltoestellen zoals springtoestellen, glijbanen en evenwichtsparcoursen bieden een dynamischere omgeving en dagen hen uit om zichzelf te overtreffen of zich met anderen te meten. Fysieke activiteit wordt dan een middel tot expressie, interactie en communicatie.
3 – Pre-tieners
Spelen geeft pre-tieners de kans om te bewegen en fysiek actief te zijn, terwijl ze plezier hebben en van het proces genieten: ze kunnen hoger en sneller klimmen op klimtoestellen en onstabiele evenwichtsparcoursen. Ze worden beter in het oversteken, hangen en balanceren. Spelen leidt jongeren naar complexere leerprocessen.
4 – Tieners
Spelen voorziet in de behoefte van adolescenten aan fysieke en sportieve activiteiten. Het helpt hun fysieke conditie te verbeteren (kracht, cardiovasculaire conditie, evenwicht, behendigheid, coördinatie) en speelt een rol in hun psychologisch welzijn (stemming, zelfvertrouwen, gevoel van eigenwaarde, vermindering van stress en angst).
Thema’s voor de speeltuin
Overweeg onze decoratieve techniek van Grafic Games om je speeltuin te personaliseren. In een themaruimte kunnen kinderen hun fantasie de vrije loop laten met betoverende of herkenbare speeltoestellen. De indeling wordt uniek en sluit perfect aan bij de geschiedenis of naam van de school. Grafic Games transformeert jouw speeltuin in een unieke en innovatieve ruimte.



Heb jij plannen om het schoolplein te vernieuwen?
Bij het kiezen van speeltoestellen voor een schoolplein moet je rekening houden met verschillende criteria. Het is essentieel om de behoeften van de kinderen te analyseren, die de belangrijkste belanghebbenden zijn: leeftijdsgroep, aantal leerlingen en de gewenste activiteiten. Veiligheid is het tweede selectiecriterium: het speeltoestel moet voldoen aan de huidige Europese normen. Ten slotte is het belangrijk om de diversiteit van speeltoestellen voor kinderen, de educatieve waarde ervan en de duurzaamheid ervan te waarborgen. Speeltoestellen op scholen helpen kinderen hun motorische vaardigheden te ontwikkelen en te verbeteren. Proludic ondersteunt al meer dan 35 jaar kinderdagverblijven, basisscholen en middelbare scholen bij hun projecten voor de ontwikkeling van schoolpleinen. Neem contact op met onze accountmanager voor persoonlijke ondersteuning.
Kinderspeelplaatsen op scholen moeten voldoen aan de huidige normen: EN1176 voor speeltoestellen en EN16630 voor sporttoestellen. De vloer moet schokabsorberend en geschikt zijn.
Het vergroenen van schoolpleinen is een belangrijk aspect van Oasis-speelplaatsen. Proludic ondersteunt lokale overheden en diverse belanghebbenden in de schoolomgeving bij het creëren van groenere, meer natuurlijke schoolpleinen.
Een inclusief schoolplein biedt alle kinderen toegang tot speelruimte en dezelfde spelletjes. Een inclusief schoolplein bevordert gelijkheid en eerlijkheid, stelt kinderen in staat tolerantie en empathie te ontwikkelen en stimuleert hun algehele ontwikkeling. Een inclusief schoolplein verbetert de schoolomgeving en stimuleert onafhankelijkheid. Proludic is een expert in het ontwerpen van inclusieve schoolpleinen en biedt apparatuur die is aangepast aan verschillende soorten beperkingen: motorische, sensorische en mentale beperkingen.
Proludic biedt ondersteuning van A tot Z: ontwerp, concept, productie, projectmanagement, onderhoud en reparatie. Het bedrijf biedt al meer dan 35 jaar kant-en-klare ondersteuning.



