Artikel gepubliceerd op 11 augustus 2025

De sociale kracht van samen spelen

Spelen is veel meer dan plezier maken. Het is een krachtig middel om sociale vaardigheden te ontwikkelen, vooral bij jonge kinderen. In een inclusieve speeltuin, waar kinderen met en zonder beperking samenkomen, ontstaan waardevolle interacties. Hier leren kinderen omgaan met verschillen, ontwikkelen ze empathie en bouwen ze aan een samenleving waarin iedereen meetelt.

Leren van elkaar: kinderen met én zonder beperking

Kinderen met een beperking hebben, net als alle andere kinderen, behoefte aan contact, vriendschap en samenspel. Die sociale interactie is belangrijk voor hun gevoel van eigenwaarde en erbij horen. Toch blijkt uit onderzoek van Stichting het Gehandicapte Kind dat slechts 38% van de kinderen met een beperking vriendjes in de buurt heeft, terwijl 73% er graag meer zou willen. Inclusieve speelplekken kunnen hierin het verschil maken.

In een inclusieve speelomgeving spelen kinderen met en zonder beperking samen. Zo leren ze niet alleen nieuwe bewegingen of denkvaardigheden, maar ontwikkelen ze ook hun sociale vaardigheden, zoals rekening houden met elkaar, communiceren, delen en samenwerken. Tegelijkertijd leren kinderen zonder beperking om geduldiger, empathischer en hulpvaardiger te zijn. Zo groeit er begrip en verbondenheid.

De rol van ouders en begeleiders: over schaamte en openheid

Voor ouders van kinderen met een beperking is het soms spannend om hun kind te laten spelen in een openbare speeltuin. Schaamte, angst voor afwijzing of onbegrip van andere ouders spelen daarin mee. Toch zijn juist deze ouders onmisbaar om een veilige en open sfeer te creëren. Door aanwezig te zijn, te praten en hun kind aan te moedigen, bouwen ze mee aan een speelplek waar alle kinderen welkom zijn.

Begeleiders spelen daarbij een waardevolle rol. Ze helpen het spel op gang, ondersteunen de interactie en leggen situaties uit aan andere kinderen. Door zelf mee te doen, bijvoorbeeld via aangepaste toestellen of samen schommelen, laten ze zien dat verschillen er mogen zijn en maken ze samen spelen vanzelfsprekend.

Hoe speeltoestellen interactie stimuleren

Inclusieve speeltoestellen zijn zo ontworpen dat ze samenwerking en interactie uitlokken. Denk aan:

Zand- en waterspel

inclusief spelen bevordert sociale vaardigheden

De zand– en waterspellen bieden tactiele ervaringen die creativiteit, coördinatie en sociale interactie bevorderen, terwijl kinderen ideeën delen en elkaar helpen. ontstaat er spel dat verbindt en kinderen uitnodigt om samen te ontdekken.

De inclusieve 4×4 jeep

inclusief spelen bevordert sociale vaardigheden

De inclusieve 4×4 jeep is toegankelijk voor alle kinderen, inclusief rolstoelgebruikers. Het nodigt uit tot samen spelen, rollenspellen en het bedenken van avonturen, wat plezier en contact versterkt.

Veertoestellen zoals het Bos

inclusief spelen bevordert sociale vaardigheden

De veertoestellen zoals het Bos zorgen voor het gevoel van snelheid en slingeren, wat rustgevend werkt voor kinderen met een zintuiglijke of verstandelijke beperking. De stangen aan de voorkant geven een veilig gevoel, waardoor alle kinderen samen kunnen spelen.

Speelhuisjes

De speelhuisjes zijn afgelegen, afgebakende plekken die een gevoel van bescherming geven. Ze bevatten handvaardigheidselementen en moedigen rollenspellen en fantasie aan doordat het toestel alledaagse situaties nabootst.

Zintuiglijke speelpanelen

De zintuigelijke speelpanelen laten kinderen voelen, kijken, luisteren en nadenken. Geluid, vormen en texturen prikkelen meerdere zintuigen, stimuleren interactie en ondersteunen spelenderwijs de ontwikkeling.

Muziekbloemen

De Muziekbloemen stimuleren meerdere zintuigen, nodigen uit tot samenspel en zijn rolstoeltoegankelijk. Kinderen ontdekken samen geluiden en leren samenwerken. Zo ontdekken ze samen.

Wat kun jij doen voor sociale inclusie?

Sociale inclusie vraagt om een gezamenlijke inspanning van gemeenten, scholen, ontwerpers en maatschappelijke organisaties. Juist zij kunnen het verschil maken in het creëren van speelplekken waar álle kinderen zich welkom voelen.

Wat kun je als organisatie of gemeente doen?

  • Maak inclusie een vast onderdeel van je beleid, ontwerp en uitvoering. Denk vanaf het begin na over toegankelijkheid, gebruiksgemak én beleving voor elk kind.
  • Betrek ouders, kinderen en zorgprofessionals bij het ontwerp en de inrichting van speelplekken. Zij weten als geen ander wat nodig is om écht inclusief spel mogelijk te maken. Door hen actief mee te laten denken, ontstaan oplossingen die aansluiten bij de praktijk. Zo vergroot je niet alleen de toegankelijkheid, maar ook het draagvlak en de verbondenheid in de buurt.
  • Stimuleer ontmoetingen tussen kinderen met en zonder beperking. Investeer in voorlichting voor ouders en begeleiders, zodat iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt.
  • Sluit je aan bij initiatieven zoals het SamenSpeelNetwerk. Dit platform stimuleert samenspel tussen kinderen met en zonder beperking en biedt praktische tools, inspiratie en kennis om direct mee aan de slag te gaan.

Samen bouwen we aan een samenleving waarin elk kind zorgeloos kan spelen, ontdekken en groeien. In een omgeving waar verschillen niet scheiden, maar verbinden.


Lees meer over de inclusieve speeltuin

Ontdek hoe we speelplekken creëren waar ieder kind welkom is. Lees meer over de inclusieve speeltuin.

Recent

Inclusie begint op het schoolplein

Artikel gepubliceerd op 22 september 2025

Op het schoolplein worden de eerste vriendschappen gesloten. Daar leren kinderen delen, overleggen, verliezen en opnieuw proberen. Daar groeit hun zelfvertrouwen. Maar lang niet elk kind krijgt die kans. Veel speelpleinen zijn nog altijd niet toegankelijk voor kinderen met een beperking. Spelen is geen luxe, maar de basis voor gelijke kansen. Ieder kind verdient een plek waar het mee kan doen.

Van idee naar realiteit: hoe een inclusieve speelplek tot stand komt

Artikel gepubliceerd op 22 september 2025

Een inclusieve speelplek begint vaak met één idee: de wens om een plek te creëren waar ieder kind kan meedoen. Door samen te werken met gemeenten, ontwerpers, ervaringsdeskundigen en leveranciers groeit dat idee uit tot een écht samenspeelparadijs. Met subsidies, sponsoring en buurtinitiatieven wordt de financiering haalbaar. Lees hier meer!