Bij Kindcentrum Nicolaas in Oss koos de school voor een vernieuwend concept: een vitaal schoolplein met een natuurlijke uitstraling, waar bewegen, leren en ontmoeten centraal staan. De basis van dit ontwerp is de Kanopé-lijn in houtlook-tinten. Het warme karakter van deze lijn sluit prachtig aan op de architectuur van het schoolgebouw en de groene omgeving. Zo ontstond een speel- en leerplek die kinderen het hele jaar uitdaagt om actief te zijn.
Spelen, leren en ontdekken in een groene omgeving
Het schoolplein van Kindcentrum Nicolaas is een voorbeeld van hoe een buitenruimte
meer kan betekenen dan een alleen een plek om te spelen. Het is een plek waar kinderen leren door te bewegen en waar de natuur onderdeel is van de schooldag. De schooldirectie werd meegenomen in een bijzondere keuze: een schoolplein met een natuurlijke uitstraling, gecombineerd met de Kanopé-lijn in houtlook-tinten.
Ik vind de samenwerking prettig. Korte lijntjes, duidelijke ideeën van wat er mogelijk en onmogelijk was qua ruimte en diversiteit van materialen. Goede adviezen en snelle service.
Charlotte Dillisse, Directeur Nicolaasschool
De speelse, golvende vormen van Kanopé doen denken aan bomen en wuivend gras die zacht meebewegen in de wind. Elke structuur nodigt uit om te ontdekken, te klimmen en te spelen.
De ontwerpen sluiten perfect aan bij de natuurlijke omgeving van het speelplein en geven kinderen een gevoel van vrijheid en avontuur. En dat alles met materialen die sterk, veilig en onderhoudsvriendelijk zijn: geen splinters of verkleuring, maar zorgeloos speelplezier dat tegen weer, wind en intensief gebruik bestand is.
Bij Kindcentrum Nicolaas is zo een samenhangende en uitnodigende buitenruimte ontstaan die kinderen elke dag prikkelt om actief te zijn




De toestellen bij Kindcentrum Nicolaas in Oss
J5616-C Speelcombinatie Kanopé – Een avontuurlijke speelstructuur met onder andere een brug, klimwand en glijbaan. Dit toestel nodigt uit tot ontdekken, balanceren en samen spelen.
J22221 Pannaveld – Een compacte sportplek waar kinderen kunnen voetballen, dribbelen en hun techniek verbeteren. Het veld nodigt uit tot samenspel, snelheid en sportieve uitdagingen tijdens de pauze.
J442 Familieschommel – Samen schommelen op één groot touw bevordert samenwerking en plezier. Het ontwerp daagt kinderen uit om hun evenwicht te bewaren en elkaar te helpen.
J432-C Schommel met 2 standaardzitjes – Een klassiek speeltoestel dat beweging en balans stimuleert. De robuuste houten look geeft een natuurlijke uitstraling en past perfect in de groene omgeving.
J1110 Inclusieve taludglijbaan – De glijbaan is geïntegreerd in een heuvel, waardoor het landschap onderdeel wordt van het spel. Kinderen ervaren spanning, snelheid en plezier in een veilige setting.
JPS19-S Duikelrek – Deze robuuste rekken nodigen uit tot draaien, klimmen en evenwichtsoefeningen. Perfect voor het verbeteren van kracht, coördinatie en zelfvertrouwen.
J3424 Speelpaneel Kunst – Een speels paneel dat kinderen uitnodigt om creatief bezig te zijn. Het stimuleert verbeelding, samenwerking en expressie. Een plek waar spel en kunst samenkomen.
De kinderen hebben heel actief meegedacht over het plein, met moodboards en ideeën uit de klas. Ze reageren heel leuk en positief op het plein. Er kan een brede variëteit gespeeld worden van jong tot oud. Leuke glijbanen, een fantastische touwschommel en duikelrekken, het biedt echt de uitdaging waar kinderen naar zochten.”
Charlotte Dillisse, Directeur Nicolaasschool




Een vitaal schoolplein
Het Vitale Schoolplein combineert natuur, duurzaamheid en spel in een omgeving die kinderen elke dag inspireert en activeert. Kinderen ervaren de waarde van de natuur, leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun omgeving en ontwikkelen al spelend hun motorische vaardigheden. En dat het hele jaar door, in elk seizoen.
Daarnaast levert het plein voordelen op voor de omgeving. Meer groen zorgt voor verkoeling, versterkt de biodiversiteit en stimuleert een bewuste omgang met het milieu. Zo ontstaat een toekomstbestendige plek waar leren, spelen en welzijn samenkomen.









